O studiach


czyli o co chodzi?

Jednym z najbardziej charakterystycznych procesów w dziedzinie kultury i sektora przemysłów kreatywnych jaki zachodził w ciągu ostatnich dwudziestu lat w Europie Zachodniej, a obecnie także w Polsce jest postępująca decentralizacja instytucji kultury wraz ze wzrostem znaczenia gospodarczego produktów kultury tworzonych przez instytucje biznesu w kooperacji z artystami. Domena polityki kulturalnej przesunęła się z obszarów tradycyjnie blisko związanych z państwem w kierunku bliższych związków i zależności od przemysłu. Sektor kultury odgrywa znaczącą rolę w tworzeniu nowych miejsc pracy. Jest obecnie jednym z najbardziej dynamicznych i zorientowanych na przyszłość sektorów gospodarki europejskiej generującym większe zyski niż niektóre tradycyjne gałęzie przemysłu. Wspieranie różnorodności kulturowej oraz promowanie przemysłów kultury jako czynnika stymulującego wzrost gospodarczy a także strategia, która uwzględnia znaczenie kultury w stosunkach zewnętrznych Unii Europejskiej to ambitne cele europejskiego programu w dziedzinie kultury i gospodarki.

Współpraca kulturalna i przemysłowa w regionach transgranicznych ma istotne znaczenie dla procesu integracji europejskiej. Kultura odgrywa kluczową rolę w stosunkach międzynarodowych, a dyplomacja kulturalna stanowi obecnie nie tylko domenę międzynarodowej polityki państwa, ale ma wymiar lokalny, realizujący się w dyplomacji publicznej regionu i miasta. Wzmacnianie infrastruktury kulturalnej oraz dbałość o zachowanie dziedzictwa kulturowego, co służy podniesieniu atrakcyjności regionów.

Stąd też, celem studiów jest edukacja i wykształcenie u słuchaczy praktycznych umiejętności menedżerskich w zakresie efektywnej realizacji przedsięwzięć w sektorze kreatywnym (obejmującym sektor kultury oraz przemysły kreatywne). Szczególny akcent położony jest na profesjonalizację menedżerów kultury, animatorów kultury, kuratorów sztuki, specjalistów ds. PR, jak i artystów pracujących czy współpracujących zarówno z publicznymi, jak i z pozarządowymi czy prywatnymi podmiotami sektora kreatywnego. Istotną grupę docelową stanowią ponadto osoby prowadzące lub zamierzające otworzyć własną działalność gospodarczą w sektorze kreatywnym. Ważny komponent studiów tworzą zajęcia o charakterze praktycznym, w tym m.in., zarządzanie projektami, zarządzanie instrumentami marketingowymi czy pozyskiwanie funduszy na realizację projektów kulturalnych. Doświadczenia innych krajów wskazują, że wzrost znaczenia sektora kultury i CCI stanowi obecnie jeden z głównych kierunków rozwoju ich gospodarek. W konsekwencji wykształcenie dobrze przygotowanych specjalistów w zakresie zarządzania w sektorach kreatywnych jest obecnie jednym z kluczowych wyzwań stojących przed uczelniami wyższymi.

Prowadzone zajęcia w ramach studiów obejmą następującą problematykę:

1. WYBRANYCH AKTÓW I PODSTAW PRAWNYCH DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ I GOSPODARCZEJ W SEKTORZE PRZEMYSŁÓW KREATYWNYCH

• ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych;
• elementy prawa pracy w działalności gospodarczej;
• elementy prawa gospodarczego w działalności gospodarczej;
• ustawa o działalności pożytku publicznego;
• bezpieczeństwo imprez masowych;

2. ELEMENTÓW MARKETINGU W KULTURZE I SEKTORZE PRZEMYSŁÓW KREATYWNYCH

• ogólne założenia marketingu;
• marketing-mix;
• segmentacja rynku;
• plan marketingowy instytucji, produktu, usługi;
• PR i reklama produktu sektora przemysłów kreatywnych;
• procesy globalizacji a kultury narodowe;
• regionalizm jako zjawisko marketingowe;

3. ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI

• rola i funkcje menedżera;
• kwalifikacje i rozwój własny;
• zarządzanie personelem;
• savoir-vivre i etykieta menedżera;

4. INICJATYW I PROGRAMÓW DLA SEKTORA PRZEMYSŁÓW KREATYWNYCH

• fundusze strukturalne UE a sektor przemysłów kreatywnych;
• ZPORR i sektorowe programy operacyjne;
• inicjatywy i programy EU dla sektora przemysłów kreatywnych;
• pozycjonowanie programów dla sektora przemysłów kreatywnych;
• aplikowanie do programów UE w zakresie sektora CCI;
• Narodowa Strategia Rozwoju Kultury 2013-2020;
• Strategia Rozwoju Woj. Lubelskiego;

5. ZARZĄDZANIE FINANSAMI W KULTURZE i PRZEDSIĘBIORSTWIE SEKTORA KREATYWNEGO

• zasady gospodarki finansowej instytucji kultury;
• ustawa o finansach publicznych, zamówienia publiczne;
• działalność gospodarcza instytucji kultury;
• ustawa o swobodzie działalności gospodarczej;
• ustawa o podatku od towarów i usług;
• finansowanie działalności w sektorach kreatywnych;
• finansowo-księgowe aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa;

6. SZTUKA KOMUNIKACJI, MEDIACJI I AUTOPREZENTACJI

• sposoby komunikowania się z wykorzystaniem mediów;
• sposoby rozwiązywania konfliktów;
• techniki i gry negocjacyjne;

7. ZARZĄDZANIE PRZEDSIĘBIORSTWEM SEKTORA PRZEMYSŁÓW KREATYWNYCH JAKO ELEMENT NLP

• specyfika sektora kreatywnego w Polsce i świecie;
• współczesne procesy w sektorze przemysłów kreatywnych;
• platformy współpracy: partnerstwa, klastry, konsorcja;
• współczesne metody realizacji projektów kreatywnych;
• prawne aspekty realizacji projektów kreatywnych;
• organizacji pracy i efektywnego zarządzania czasem;

8. EKONOMICZNE ASPEKTY FUNKCJONOWANIA W SEKTORZE PRZEMYSŁÓW KREATYWNYCH

• ekonomiczne aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa;
• biznesplan przedsiębiorstwa kreatywnego;
• zarządzanie procesami biznesowymi w organizacji;

9. ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI I RYZYKIEM

• zarządzanie projektami jako element zarządzania organizacjami;
• metody operacyjnego zarządzania projektami;
• metodyki zarządzania projektami;
• ocena efektywności projektów;
• budżetowanie i kontrola realizacji projektów;
• kierowanie zespołem projektowym;
• zarządzanie portfelami projektów;
• systemy informatyczne wspomagające zarządzanie projektami;
• zarządzanie ryzykiem w sektorze przemysłów kreatywnych;
• ocena ryzyka biznesowego w małych przedsiębiorstwach;
• metody oceny ryzyka;